سفر و سفرنامه

نمایش و معرفی بهترین و جذاب ترین محل های ایران برای سفر

سفر و سفرنامه

نمایش و معرفی بهترین و جذاب ترین محل های ایران برای سفر

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار
کوه‌های مینیاتوری چابهار یا کوه‌های مریخی چابهار نام کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها)، به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است. این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد، بدبوم نامیده می‌شوند، که عبارتند از زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند، همچنین در زبان محلی به «کالانی» یا «آریا» معروف هستند.

جنس رسوبی کوه ها و همچنین فرسایش خاص آنها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند. باران هایی که در مناطق سواحل جنوبی و دریای عمان می بارد عمدتا باران های به صورت رگبارهای شدید و دانه درشت است و با شستن رسوبات فرسایش ایجاد شده، باعث به وجود آمدن شیارهای بر تن این ارتفاعات شده است.

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه‌های بسیار در پای ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجی بود هوا و رطوبت نسبتا بالا و در سوی دیگر آنها دریا که به‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد.

دسترسی محلی کوه های مریخی (مینیاتوری)
کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از چابهاربه سمت بندرگواتر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منبع: تفرج نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.